tisdag 1 december 2015

Fotokalender 2015

Varje dag fram till julafton öppnas en ny lucka - ett tema- som tolkas och visas här.



December 23 - Blå



December 22 - Avstånd



December 21- Vila



December 20 - Ljus



December 19 - Gömma



December 18 - Porträtt



December 17 - Längtan



December 16 - Flyta



December 15 - Samarbete



December 14 - Topp



December 13 - Tre



December 12 - Måsten



December 11 -Närhet



December 10 - Löften



December 09 - Street



December 08 - Hopp



December 07 - Risk



December 06 - Förbud



December 05 - Rädsla



December 04 - Avkopplande



December 03 - Samtal



December 02 - I vattnets tecken



December 01 - Frihet

8 kommentarer:

  1. Tåbiran känns ända hit...friheten att få ta av sina svettiga skor och lägga upp fötterna på bordet. Skämt åsido...bilden förmedlar en mycket mysigare stämning än så. Fokus ligger rätt och det är precis lagom oskärpa för att skönja boken och händerna i bakgrunden. En självklar tolkning på temat (ja, så självklar att man själv tänkte tanken på en liknande bild...men det är väl kulturbundet kanske)

    SvaraRadera
  2. "Avkopplande"
    En snygg exponering som skulle kunna fungera för vilken bildbyrå som helst på temat (förutom att den är svartvit). Bakgrunden förhöjer känslan av avkoppling. Motivet passar bra nere i högra hörnet. Gillar också att du bryter av med en man i sammanhanget. En favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Jag hade sett framför mig en mycket läcker, färgstark bild med en blå, eller kanske grön, mask. Gissa om jag blev besviken när maken var hudfärgad. För säkerhets skull hade jag köpt en extra. Gissa om jag blev besviken när den var brun! Ger visserligen kontrast men inte den färgklick jag sett framför mig. Nåväl. Jag fick nöja mig med en svartvit skala.

      Radera
  3. "Förbud"
    Jag riktigt hör ljudet av rispet mot plattan i den här bilden. Det är intressant att det just är ljudet som gör att bilden stannar kvar i medvetandet hos mig. Det ryser i mig nere i maggropen och

    SvaraRadera
    Svar
    1. *det går inte att se på bilden utan att det framkallar den obehagskänslan.

      Radera
  4. "Närhet" m.fl.
    Bilderna tillsammans förmedlar en väldigt Cattisiansk stil och det är så spännande att man kan urskilja en stil hos alla oss. Generellt tycker jag din stil präglas av något lite gulligt men med en tung underton som liksom rubbar känslan av att allt är frid och fröjd. Det är denna bild verkligen ett exempel på. Det känns först mysigt med björnen (?) men känslan är att den är lite för närgången. Men fråga mig inte vad det är som gör det, har svårt att sätta fingret på med vilka verktyg du får till den känslan, men det är väl kanske meningen med en stil, att det endast är fotografen som har receptet till den men att vi via fotot har möjligheten att skönja världen genom dina ögon för ett kort ögonblick.

    SvaraRadera
  5. "Tre"
    Ja, det gick väl inte att undgå att fota de tre ljusen när det var så uppenbart sammankopplat. Ville länge försöka ta en annan bild själv men landade i att det måste bli adventsljusen trots allt. Tycker att du lyckas få till en väldigt snygg tvist på temat och den är riktigt snygg i sin enkelhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det kändes som att hela universum tänkte att vi skulle avbilda tredje advent när luckan "tre" öppnades. Lite julstämning måste det ju finnas i kalendern...Lite roligt men inte helt märkligt att vi valde samma typ av motiv.

      Radera